tirsdag, oktober 06, 2009

Interrail '08

Etter alt for lang tid, har jeg endelig greid å grave frem den værbitte og slitne Lonely Planet-boka mi (takk, Bodil!), som ble brukt til dagboknotater under Interrail-turen 2008. Nå er det tid for digitalisering!

En hektisk turhverdag førte riktignok til at det ikke ble tid til lange avhandlinger og skildringer, men det er småartig lesestoff likevel - I hvert fall for turdeltakerne. Bilder fra turen kan finnes på Facebook: Interrail '08

Kos deg, Åsmund. :)

Dag 1 - 14/07/08

Etter en tidlig kjøretur fra Grimstad tok vi danskeferja til Hirtshals, og derfra toget videre til Hjørring. Hirtshals bød på lett overskyet vær med mye vind. Typisk dansk! Vannet på den lokale Rema 1000-butikken smakte heller beskt, men eventyrlysten holder motet oppe. =)

På toget til Hjørring observerte vi en plakat som reklamerte for en "grøn concert" som skulle finne sted i Aalborg. En ting var at Aqua skulle gjøre comeback på konserten, men det ble enda gøyere når det viste seg at konferansierene kalte seg "Kanonkongen" og "Jøden". Danmark har tydeligvist vokst siden WWII.

Etter en lang togtur med kun en råtten wienerpølse til mat, kom vi fram til København, og Markus fikk en mye etterlengtet middag. Til slutt, etter mye om og men, fant vi et Youth Hostel - som riktignok hadde noe stive priser. I morgen blir det Tivoli, til undertegnedes store glede!

Dag 2 - 15/07/08

Dag 2 startet forholdsvis behagelig med utsjekking klokka 10, etterfulgt av en gåtur til togstasjonen hvor vi fikk lagt fra oss sekkene våre. Deretter var det frokostspising før vi satte kursen mot det tradisjonsrike Tivoliet i København.

Tivoli bød på mange gøyale attraksjoner, og særlig båtturen gjennom gruvene ble godt mottatt. Tre svært entusiastiske ungdommer, presset inn en liten båt ved en attraksjon myntet på barn, må ha vært et interessant syn.

Det bør også nevnes at Torbjørn fikk en knusende seier over Markus på de ulike Tivoli-bodene, og ble dermed foræret sjefsfrosken som et bevis på hans gunst og vinnerinstinkt. (Denne frosken er per dags dato en essensiell pyntegjenstand i undertegnedes hybel i Bergen).

I skrivende stund befinner vi oss på nattoget mot Berlin, og derfra bærer turen videre til Praha tidlig i morgen.

Dag 3 - 16/07/08

Dagen startet rimelig greit med en frisk og rask Åsmund som sørget for at alle kom seg trygt og pent av toget i 6-tida. Toget til Praha gikk 06.46, så vi rakk ikke stort mer enn å gjøre vårt fornødne og handle frokost, før vi satte oss på toget med kurs for den tsjekkiske hovedstaden.

Etter en noe forsinket togtur ankom vi Praha på en stasjon noe utenfor sentrum. Etter et par spennende samtaler med tsjekkisk informasjonspersonell, noen turer med t-banen og litt roting rundt i Downtown Prague fant vi frem til Traveller's Hostel - et lugubert rottehøl av dimensjoner. Resepsjonen så ut som en lurendreiersjappe med forretningsidé sentrert rundt svindling av turister. Vi måtte gå rundt en bygning, låse opp to dører og kjøre en falleferdig heis for å komme til rommet - som i det minste var noenlunde rent.

Mens det overnevnte ble notert hadde Markus allerede fått av seg fillene og plassert seg i senga, etterfulgt av følgende sitat: "Hvordan kan du sitte der krumbøyd over dine skriverier, når du kan drømme som en gud i senga?" At et slikt utsagn kommer fra en fotoansvarlig som enda ikke har tatt et eneste bilde, er vel ingen gedigen overraskelse.

Kvelden brakte med seg et godt måltid på en lokal pizzarestaurant, samt invitasjoner til diverse lugubre strippebuler. Underholdningsformen "cabaret" er tydeligvis en slager i øst-Europa.

Dagens eksempel på tsjekkernes noe manglende engelskkunnskaper viste seg på en internettkafé vi gikk innom, hvor et lite blått skilt var beleilig plassert, med den påtrykte teksten:

"No smoking in the internet, please."

Dag 4 - 17/07/08

Dag 4 startet med rolig avslapping i senga, noe som særlig falt i smak hos Markus. Humøret hans i dag har rett og slett vært helt upåklagelig! Resten av tiden her i Praha har gått med til generell byvandring, slækking og spising. Med andre ord en ideell oppladning til morgendagens tur til Budapest.

Dag 5 - 18/07/08

Turen til Budapest var ikke like behagelig som den til Praha, med tanke på at kupeen vår var stappfull stort sett hele veien - først av lokale, deretter tre svenske partygutter som også skulle til Budapest. For å beholde den gode kupéstemningen humret vi høflig når svenskene pratet entusiastisk om hvor billig både alkohol og damer var i Ungarn, selv om det kanskje ikke var hovedgrunnen til vårt valg av reisemål.

Etter sju timers togtur kom vi fram til Budapest, som delvis var en skuffelse for Åsmund, fordi han måtte sove i reservesenga på Marco Polo Hostel.

Ute i gatene var det flere innkastere som fristet oss med kvinnelige goder på kreative måter, men vi klarte å holde oss i skinnet mens vi manøvrerte oss forbi de ulike tilbudene.

Mens vi beundret de flotte bygningene etter et smakfullt og billig måltid, kom vi i prat med en engelskmann i 60-årene ved navn Robert. Han viste seg å være svært verdensvant, og serverte alt fra gode turtips til spennende livsvisdom. En kar som Robert har utvilsomt noe å lære bort til tre jyplinger som oss!

Dag 6 - 19/07/08

Dette var den første hele dagen i Ungarernes øyensten, og før jeg forteller om dagens strabaser bør et par emner belyses. Markus har tatt sin rolle som fotoansvarlig alvorlig, og særlig bildene av gamle Ås er materiale for Europe's Next Top Model - eller eventuelt slankekrigen.

Både Bohnanza og kortstokken har blitt flittig brukt, og Markus ble utnevnt til Den Første Greve, før Torbjørn overtok stafettpinnen etter seier i BondeDan. Den som ler best, ler sammen med Akerø!

Dagen i Budapest brakte med seg mer sightseeing, særlig på Buda-siden av elva Donan, som var svært imponerende. Når vi prøvde å finne ut hvor ferden skulle gå videre ble Markus noe bister og utålmodig, ettersom han var svært interessert i å reise til et av Budapests mange berømte badeanlegg.

Turen dit viste seg imidlertid ikke å være en skuffelse, for Gellért Fürdö bød på tilfredsstillende fasiliteter til en grei penge. Derfra reiste vi videre til en fascinerende temarestaurant kalt Sir Lancelot, hvor middelalderen så ut til å være langt fra en svunnen tid. At ridderen i rustning gikk med Nike-sko brøt riktignok noe av illusjonen, men maten var likevel upåklagelig.

Vår gode venn, og artige innkaster, serverte flere lekre gloser om kvinnekroppen i løpet av kvelden, noe som gjorde en fortreffelig jobb med å runde av dagens opplevelser. I morgen våkner vi opp til nok en dag i Buda.

Dag 7 - 20/07/08

Den siste dagen i Budapest var preget av varmt vær og slapphet. Stort sett labbet vi rundt i området ved hostellet, spiste - og satt på nettkafé.

Det ble spilt både Bohnanza og BondeDan, og Åsmund ble den første greve til å vinne to runder på rad. "Back-to-back", som han selv liker å kalle det.

I morgen setter vi oss på toget mot Zagreb og nye eventyr!

Dag 8 - 21/07/08

Etter en rolig morgen i Budapest, med billig og god frokost på Den Haag Pizzeria, satte vi oss på 14.10-toget mot Szombathely. Når vi etter noen timer kom fram dit, var det verre enn forventet å finne toget videre til Zagreb.

Informasjonstavlene var mer til hinder enn hjelp, og det var langt mellom engelsktalende mennesker blant de innbarka ungarerne på togstasjonen. Etter mye om og men, og fingergestikulering, fant vi imidlertid toget som førte oss frem til Zagreb. Her tørnet vi fort inn, etter å ha fått i oss en kjapp matbit.

Dag 9 - 22/07/08

Etter å ha sjekket ut fra hostellet og plassert bagasjen på togstasjonen, begynte vi å vandre rundt i byen. Markus hadde planlagt å bruke dagen på å handle gave til sin kjære, men endte opp med stort sett å bruke penger på seg selv. Kanskje har Split mer å stille opp med på gavefronten.

Mens vi ventet på togstasjonen ble Markus sjekket opp av ei kroatisk pike, noe som gjør at han har enda en beundrer her i Øst-Europa - i tillegg til meg og Åsmund. I morgen våkner vi forhåpentligvis opp i Split, etter en natt på toget.

Dag 10 - 23/07/08

Etter en lang natt på toget med begrenset komfort kom vi fram til split i sekstida om morgenen. Etter noe venting fikk vi ved hjelp av et reisebyrå innlosjert oss i en leilighet 15 min. fra sentrum, som kan sies å være turens fineste bosted så langt. Et par timer i senga senere var vi noenlunde opplagte, og vandret ned til byen hvor vi tilbrakte resten av dagen og kvelden.

Dagens største bom var utvilsomt kinoturen med filmen Hancock, som viste seg å være usannsynlig dårlig - selv med Will Smith i hovedrollen. Opplevelsen ble heller ikke bedre av en kinosal hvor setene gikk nedover, og det var popkornkastende kroater i alle retninger.

Dag 11 - 24/07/08

Første oppgave for dagen var å finne frokost, og merkelig nok er det ikke vanlig å ha både melk og frokostblanding i den samme butikken her i Kroatia. Til slutt fant vi i hvert fall mat, og vandret tilbake til leiligheten for å konsumere. Resten av dagen ble brukt til latskap i leiligheten, før vi ruslet nedover til byen i kveldingen, og Markus fikk endelig kjøpt gave til fruen.

I de sene nattetimer sjekket jeg og Markus ut det kroatiske nattelivet, mens Åsmund dro tilbake til leiligheten og gjorde sitt.